Om du kunde ha ändrat något på ditt utbytesår vad skulle du ha ändrat?

Mitt sista riktiga inlägg för den här bloggen på ett tag. Jag tänkte besvara en till fråga som jag har blivit frågat några gånger den senaste tiden. Frågan lyder följande: Om jag hade kunnat ändra något, skulle jag ha gjort det? Frågan är ju svår i sig. Jag vet ju att så fort jag skulle ändra en liten detalj i det hela skulle det inte ha varit samma sak i slutändan. Det fanns dock vissa grejer jag vill nämna just när det gäller den här frågan.

I början, just när jag fick min placering var jag lite tillbakatagen. Tanken att åka till Alsace, länet i Frankrike som ligger så nära Tyskland man kan komma samt att det brukas kalla ibland som “Tyskland, fast inte längre” gav mig lite funderingar. Skulle det här ändå bli som jag hade tänkt mig? Skulle det bli svårare att lära mig franska på grund av det? Skulle jag bara få bo i ett annat slags Tyskland och inte alls få uppleva det “riktiga” Frankrike? Frågorna som jag ställde mig själv var ju inte dumma, men ändå helt onödiga. Bara för att jag skulle bo i gränsen av Tyskland skulle jag ju inte bo i Tyskland. Visst fanns det många likheter mellan Tyskland och Alsace, men det gjorde inte mitt utbytesår värre för det. Mest antagligen gjorde det året till och med väldigt mycket bättre än det kunde ha varit någon annanstans. Men vem vet det egentligen? Jag är i alla fall otrolig glad över alla människor jag har mött i Alsace och allt jag har upplevt där.

Något annat jag ville prata om här var utbytesorganisationen i Frankrike. Nu hoppas jag att ni inte förstår mig fel, jag kan bara säga goda ting om Explorius, alltså min organisation här i Sverige, men det är organisationen i Frankrike jag pratar om. JEV, det är så den heter, var verkligen inte någon organisation jag skulle rekommendera. Faktiskt skulle jag mer rekommendera att ta er så långt bort ni bara kan från den. Nu tyckte jag faktiskt väldigt mycket om min kontaktperson jag hade största delen av mitt år, men från allt jag har hört, men även upplevt kan jag bara säga: snälla ta inte den här organisationen. Visst kan man inte säga att en organisation är 100% dåligt men jag kan säga att nästan alla mina bemötelser jag hade med dem har jag gått ifrån med en klump i magen. De har varit otrevliga, hemska och sett ner på mig varje gång jag har pratat med dem. Jag, och många andra utbytesstudenter med, hade uppfattningen att det de brydde sig åt var mer pengarna än deras studenter. Så ja, om jag hade vetat detta i förhand skulle jag inte ha valt Explorius som organisation utan en annan just för att undvika min franska utbytesorganisation.

Jag nämnde det redan i förra avsnittet, men ni vet ju säkert att jag bytte värdfamilj i mars. Det är något jag väldigt gärna skulle ha ändrat på, men sedan vet man ju inte hur det skulle ha blivit. Jag är i alla fall väldigt nöjd med familjen jag fick sedan i slutändan och inser att om jag inte hade fått problem med min första värdfamilj skulle jag aldrig fått vara i den andra så jag är ändå ganska så glad att jag blev av med min första värdfamilj.

Det var alla saker jag ville nämna för det här blogginlägget så hoppas att det var lite lagom intressant för er.

Processed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with hb2 preset

Processed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 preset

 

Kommentera

