Att göra i Strasbourg

Strasbourg är ju ändå ett ganska populärt resemål, så jag tänkte att det skulle vara en bra idée att skriva lite om mina favoritställen i Strasbourg. Så utan att längre dröja får ni det, men jag varnar er. Det här kommer att bli ett långt inlägg.

Att äta

Processed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 preset

51 rue du fossé des tanneurs – 67000 Strasbourg

Mitt första kafé jag någonsin åkte till i Strasbourg var “What the Cake?”. Det här är ett litet hipster kafé som bjuder på bland annat väldig goda wraps (kan verkligen rekommendera den veganska wrapen) och varm choklad som skulle kunna ses som konstverk och, vänta här, jag kan ju verkligen inte glömma deras underbara cupcakes?

Processed with VSCO with hb2 preset

1 rue de la grange – 67000 Strasbourg

American BREAK”. Om ni gillar donuts, så ska ni dit. Punkt. Det finns inte så mycket mer att säga verkligen. Killen som jobbar där och har grundat stället mitt i Strasbourg är fett skön och har en väldig bra humor när man ser Dexter och simpsons som utsmyckar väggarna.

Processed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 preset

13 rue de la première armée – 67000 Strasbourg

Och nu till “Oh My Goodness”. Det här lilla kafét är mest känd för sin lemonad som både är god under sommaren och vintern men jag själv har mest börjat älska det här stället då allt känns mer personligare.

Processed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 preset

13 rue des francs bourgeois – 67000 Strasbourg

18 rue des bateliers – 67000 Strasbourg

Nu till en absolut favorit: “Bagelstein”. Tänk dig lite som Subway, men tusen gånger godare. Istället för lite tråkig bröd får du en bagel med väldigt goda alternativ som pålägg, tro mig. Sedan är ju också deras desert otrolig goda och det är ju väldigt få som har fått mig att skratta så mycket när jag har ätit lunch.

Att besöka

Processed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 preset

Ett stort tips är ju att om du ska åka till Strasbourg så åker du så att du är där en heldag under en av de första söndagarna varje månad. Då hittar ni nästan alla museum öppna gratis åt er. Något annat som är gratis just då är att ni kan gå upp för den stora katedralen vilket jag gjorde den allra första söndagen i Strasbourg.

Processed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 preset

Något annat att besöka är “Parc de l’Orangerie”. En väldig stor men samtidig mysig park som är stället alla som bor i Strasbourg åker till när det börjar bli sommar. Kan rekommendera det väldigt mycket då ni behöver ta en liten paus från upptäcksfarten.

Att se

Processed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 preset

Om ni nu råkar vara i Strasbourg under december månaden är det ju ganska självklar att ni ska se på julmarknaden. Den är otrolig stor och genomtänkt och verkligen värt att se. Hoppas bara att ni inte går vilse.

Processed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 preset

Det Europeiska parlamentet är bara ett måste att se. Nu vet jag inte hur ofta man kan komma in och gå en rundtur men det är det verkligen värt.

Processed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 preset

Den endaste nationella teatern i Frankrike (förutom i Paris) ligger i Strasbourg. Jag själv har ju varit där flera gånger med skolan som ni kanske har läst och har ju alltid tyckt om det. Det är verkligen värt att se ett teaterstycke där, tro mig.

Att shoppa

Processed with VSCO with hb2 preset

Le Leopard: 8 rue des veaux – 67000 Straßburg

FROC N ROLL: 10 rue Munch – 67000 Straßburg

Jag kan rekommendera två Second Hand butiker i Strasbourg: “Froc ‘n Roll” och “Le Leopard”. Medans ni kan hitta märkeskläder vid den förstnämnda samt fett coola Doctor Martins etc. kommer det vara lite svårare med Le Leopard men det kommer vara ännu mer värt det. Har hittad de snyggaste grejerna i min garderob där. Skojar inte.

Det var allt om Strasbourg från mig, jag hoppas det hjälpte någon utav er där ute och att det här inte var helt onödigt att skriva från min sida.

Kommentera

