Attentat övning, utflykt med klassen och bröllop

Sista veckan har det hänt ganska så mycket. Det hela började med att vi hade ledigt från skolan på måndag då vi det var första maj. Det betyder här att ingenting fungerar. Det finns inte ens spårvagnar eller bussar som funkar. Det behövde jag lära mig på det svåra sättet.

På tisdag hade vi då en attentat övning i fall att något skulle hända någon gång. Det var ganska konstig måste jag nog säga. Jag var ledig just när det hände men då gick jag och en kompis in till skolbiblioteket och vi behövde gömma oss där. Stämningen var ganska så avslappnat ändå och vi kunde efter runt 5 min gå därifrån. Jag har hört av några kompisar som skrev prov just då att de fortsatte att skriva provet från golvet med stolen som bord när de låtsades satt gömma sig.

I torsdags var vi med min franska klass in till Strasbourg för att se på en utställning om Martin Luther då det visst firades att det var 500 år sedan han reformerade Europa. Jag tyckte det var mer intressant att det fanns en Gutenberg bibel där som var första boken någonsin som trycktes!

Sedan i helgen var jag inbjuden till ett bröllop som en kompis av mig skulle till. Hon fick vara barnvakten och tog därför med mig. Måste ju säga att vissa traditioner är väldig konstiga här och nära inpå äcklig. Till exempel sålde de på skoj bruden trosor till den som bjöd högst och man kunde också betala pengar en gång om man ville om trosorna skulle åka av eller inte? Blev personligen väldigt ställd av denna tradition medans min kompis försäkrade sig att det bara är en tradition.

Processed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 preset

Kommentera

