Mitt jullov

Det har hänt ganska mycket på de senaste två veckor så håll i er så ska jag berätta om mitt jullov.

De första dagarna var nog de lugnaste. Jag hann med att se på många sidor, gjorde största delen av mina läxor och hängde med kompisar. Jag åkte skridskor med tre andra utbytesstudenter och gjorde lite shopping med folk från min skola. Min värdfamilj och jag åkte till ett barnkabaret också. De berättade för mig att det var väldigt känt i hela Europa.

Den 22de när jag just kom ner från skridskorbanan hade jag 5 meddelanden från min värdmamma. Min värdmamma och värdpappa skulle åka till Spanien då de hade just fått reda på att värdpappans mamma hade dött. Så jag skulle vara hos min värdemammas föräldrar över julen.

Så jag firade julen utan mina värdföräldrar… Det gick bra ändå tyckte jag. Det som verkar vara de största traditioner i Frankrike för att fira jul är att äta mycket och länge, men det är även speciellt att de sjunger julsånger så att ”Père Noël”alltså jultomten ska komma och lämna presenter. Det var faktiskt någon som hade klädd ut sig till Jultomten och pratade med alla barnen som var närvarande att de skulle till exempel vara snällare mot sina småsyskon eller att inte göra så många dumheter. Den populäraste sången heter ”Petit Papa Noël” och jag har översätt det lite snabbt:

Petit papa Noël (Liten jultomte)
Quand tu descendras du ciel (När du kommer ner från himlen)
Avec des jouets par milliers (Med dina tussent leksaker)
N’oublie pas mon petit soulier. (Glöm inte min socka)
Mais avant de partir (Men före du åker igen)
Il faudra bien te couvrir (Måste du klä dig varmt)
Dehors tu vas avoir si froid (Det kommer vara kallt ute)
C’est un peu à cause de moi. (Det är lite mitt fel)

Efter julfirandet den 25de och 26te kom jag äntligen hem den 27de. Jag hade två dagar för att chilla lite och sedan åkte jag och Agnes till en annan utbytesstudent två timmar bort för att fira nyår. Det var otroligt kul måste jag säga. Det hela planerades nämligen natten före vi skulle åka och vanligtvis är det något jag aldrig skulle göra. Får ju helt enkelt tacka Agnes lite som tog mig igenom det och bara sa hela tiden ”Det kommer gå bra, oroa dig inte”. Även om vi sprang från buss till buss (då och då åkte vi också utan biljett då vi inte hade tid att få tag i något) var det otroligt kul och jag kommer nog aldrig glömma det.

Nu har jag bara en dag kvar utav lovet och ska försöka göra så mycket läxor som möjligt. Måste säga att jag verkligen inte har gjort mycket. Vi får se hur det går…

Processed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 preset

Kommentera

