Mina skolämnen

Så, nu kommer mitt inlägg om mina skolämnen här i Frankrike. Jag sa ju att jag skulle skriva om det här när jag förstår ämnena bättre vilket jag nu gör så jag tänkte det är bara och köra igång.

Ämnet jag har mest i skolan är Franska/Litteratur, det blir minst 6 timmar utav det varje vecka. Det är en av ämnerna som jag förstår minst av men jag har en lärare som tar sig tiden att förklara för mig efter skoltiden så tack vare det går det bra. Fun Fact: Under året ska vi i den här kursen läsa runt 12 böcker (ja, på franska), och just nu jobbar vi med poesi.

Det ämnet vi har näst-mest är Historia blandad med Geografi. Detta ämnet har jag 5 timmar i veckan och här har jag också min favorit lärare. Hittills har vi gått igenom lite om ekonomi historia, Europas geografi och första världskriget. En stor skillnad här är att vi, så fort vi är klara med ett ämne, har ett prov på det. Detta resultera i ett stort prov var fjärde vecka och också väldigt mycket plugg.

Sedan har jag också Engelska och Tyska vilket är två ämnen jag verkligen inte förstår mig på i det franska skolsystemet. Engelska undervisningen är mer tillämpat till folk som är på min nivå på engelskan. Man går igenom mycket svåra ord samtidigt som hälften av klassen inte ens kan bilda en rätt mening med detta ord då de inte har grundlagerna. Har även Engelsk Litteratur två timmar i veckan som är ämnet som just nu mest intresserar mig, men som jag har tyvärr ingen så bra lärare i. I tyskan är det allmänt lite förvirrande. Är själv jätte imponerat att det är så många som orkar lära sig tyska, men även här är lärarna lite över ambitiösa då de utgår från att de kan alla olika regler etc.

En gång i veckan har jag också naturämnerna. Jag har Biologi (i franskan kallad SVT) och Kemi (i franskan kallad Physique). Här förstår jag fortfarande inte så mycket. Vi har haft lite om genmanipulation under senaste veckorna och hur mat ruttnar bort. Jag har också valt till matte för att inte glömma allt och där går det förvånande bra. På mitt första prov jag gjorde fick jag faktiskt godkänd och var en av de bättre i klassen? Vet ej hur det gick till.

Sedan har jag Filosofi och mitt tillvalsämne Cinema. I Filosofi är det endaste ämnet jag fortfarande inte har en aning om vad det handlar om. Det beror på mestadels att, när jag frågar de andra i min klass vad vi har pratat om, har de själv ingen idé. Et är ett väldigt förvirrande ämne. I Cinema gör vi många utflykter och vi får göra mycket själv. Vi har spelat in en liten film för några veckor sedan, men vi gör också många analyser.

Sedan har jag också idrott två gånger i veckan. Inte verkligen mitt favoritämne, men tyvärr   är det obligatorisk så har mestadels försökt komma undan så mycket som möjligt även om läraren visst var imponerad av min kondition när vi hade sprint.

Det var alla mina ämnen jag hade. Förresten går jag här i Premier Litterature, alltså något slags humanistisk i Sverige vilket är varför jag har så mycket språk.

Processed with VSCO with hb2 preset

Kommentera

