Skillnader mellan Frankrike och Sverige

Nu kommer ett lite längre inlägg på alla större (men även mindre) skillnader som jag har stött på hittills. Kan säga i förväg att Frankrike är ett litet, förvirrande land ibland och det behövs lite tid att vänja sig, men man kan verkligen börja älska det.

Skolan

  • Allt är striktare. Och då menar jag verkligen allt. Lärarna är högre ställt än eleverna. De äter inte i samma matsal som oss eleven. Förutom att behöva kalla de ”Madame” eller ”Monsieur” och sedan deras efternamn, kan de verkligen vara lite otrevliga ibland. Har dock börjat vänja mig och hittad lärare som inte bara ser en som en av sina dagliga robotar. En lärare frågade mig vad jag skulle hitta på under lovet. Har aldrig haft en smalltalk med en lärare här innan. Det var ganska uppfriskande.
  • Man behöver betala för skolböcker, skollunchen, skolbussen, all skollitteratur och för alla mindre utflykter som t.ex. att dra till ett museum under skoltiden. Med alla böcker till skolarbete, skolbussen plus skollunchen (som är vart majoriteten av pengarna tar vägen) kan man räknar med många tusenlappar.
  • Man har ingen uppfattning utav skillnaden mellan fysik/kemi. Det är irriterande måste jag säga. Alltid när de säger ett av de ämnena vet jag inte vilket de menar. Det driver mig långsamt vansinnigt.
  • Eastsport överallt. Ni trodde det fanns överdrivet med Kånken i det svenska samhället? Ni har aldrig varit i ett franskt gymnasium. 80% av verkligen alla har en Eastsport. Om ni inte vet hur den ser ut kan ni googla. Den är inte särskilt snygg kan jag nog säga.

Mat

  • Mat är billigare. Jag kan få bra godis för mindre än 2€ (ca. 20 kr). Hur då? Alla grejer jag har jämnföret är billigare så vitt jag minns. Detta är inget vetenskapligt men ni vet; då jag inte har gått och blivit pank då vet man att det måste vara billigare här.
  • Mjölk i Plastflaskor. Ni hörde rätt där. Trodde först inte min värdfamilj hade mjölk här hemma innan jag insåg att det var i den där icke genomsynliga plastflaskan.
  • Bröd till nästan varje måltid. Personligen älskar jag bröd så det är inget problem för mig, har ärligt sagt välkomnat denna traditioner med ett leendet. Äntligen kan jag konsumera bröd för vanligtvis tre personer utan att det ser konstig ut.

Film/Medier

  • Ingen känner Harry Potter här. Tråkiga nyheter även här. Nu med den nya filmen kommandes blir det ett problem jag behöver lösa.
  • Allt är dubbad. Jag förstår verkligen ingenting. Det är ganska så irriterande, men jag lär mig antagligen jätte mycket på grund av det.

Okategoriserade men lika spännande

  • Militär överallt. Skojar inte här. Bara man går i Strasbourgs innestad ser man ner till tårna beväpnade soldaterna gåendes på gatan. Det är inte ovanligt att man kollar igenom din väska när du går in i en butik. Jag blir till och med genomsökt när jag går in i min skola. Det var värst i Paris dock. Där kunde man se någon vid varje större gata.
  • Ingen är verkligen lika bra på engelska. Något jag redan visste men blev lika förvånat ändå. Hur klarar de sig i utlandet utan ens att förstå engelska eller kommunicera?
  • Folk är bra på tyska här. Okej, jag vet, jag bor vid gränsen, men det är folk som har haft tyska i skolan sedan de har varit 3 år gammal och de kan det nästintill flytande och det är tyska vi pratar om, inte verkligen det lättaste språket att lära sig.
  • Cykel är populärare som sport. Jag ser så mycket folk som cyklar på sin fritid, med professionell utrustning, kläder och allt. Här kommer jag långsamt joggande i min snigeltempo medan jag möter otaliga cyklister susandes förbi mig.

 

Kommentera

