Att ha bott i ett annat land i en månad

Jag har faktiskt ingen verklig plan till det här inlägget. Tänkte bara skriva lite vad som har varit i mitt huvud på sistone då jag har lite att ”fira”. Igår, den tredje oktober, gällde det: jag har varit här i Alsace i en månad. Det har alltså gått 1/10 utav mitt utbytesår.

1/10. Det känns som otroligt mycket. Jag tänker så: om det har gått så här fort bara den här månaden, hur fort kommer det då inte kännas att ha varit här i 10 månader? Det här är något som stressar mig otroligt mycket. Jag är ju också lite överambitiös med mig själv då jag aldrig är riktig nöjd med till exempel mina franska kunskaper etc.

Att komma in i min värdfamilj och min nya klass har också mötts av lite motgångar. Min värdfamilj har ju sina egna traditioner. Till exempel använder de inga tallrikar till frukost eller att har vare sig bakkakao eller strösocker i sina bakingredienslåda där hemma. Jag har verkligen aldrig märkt hur viktiga dessa ingredienser är fram tills nu. Men det är såklart bara småsaker som ändå kan göra så att man blir lite irriterad. Sedan vet man aldrig om man gör sakerna rätt eller om familjen vill bara vara snäll och inte säga något, då man inte verkligen vet hur det vanligtvis är i familjen och om man gör saker annorlunda.

I skolan är det lite annorlunda. Alla har sina grupperingar och även då jag gillar min klass otroligt mycket (estetare, där alla har något intresse för språk eller litteratur) har det ändå varit svårt att komma in i en grupp så som jag har varit van vid de senaste åren. I början var det otroligt svårt även med språket som barriär, men nu funkar det ganska bra med tyska och engelska som hjälp.

Till slut tänkte jag bara snabbt snudda vid ämnet hemlängtan. Det här är det längsta jag har varit hemifrån och såklart har jag längtad hem. Det finns alltid någonting som påminner mig om familjen, vänner eller pojkvännen som gör så att det svider lite. Det som har hjälpt är att bara hitta på något annat, om det bara är att öppna en bok. Men jag kan även fastställa att materiell lycka och choklad hjälper också väldigt mycket.

Det har varit ganska svårt nu i början, men jag har ofta hört att det är så för alla utbytesstudenter, så jag har varit ganska lugnt med att saker inte har fungerat perfekt från början. Det här var det för min 1 månadsinlägg. À tout à l’heure !

Kommentera

