Franska; A Beginners Guide

Så mitt i veckan. Lite ovant, men vi kör på ändå. Jag tänkte nämligen börja lite med något som inte så mycket har och göra med mitt veckoliga revy. Det handla om lite olika saker om Frankrike, bland annat: franska maträtter, City Guides och kanske också ett eller ett annat inlägg utav andra utbytesstudenter om jag kan fixa det. Första inlägget kommer här! ”Franska; A Beginnners Guide.”

Jag har sammanfattad de vanligaste frasor. Om du ska börja med franska är det verkligen de här du sak börja med. Lycka till folket!

Oui! – Ja!

Non! – Nej!

Ca va? – Hur står det till?

Merci – Tack

De rien – Det var så lite

Pardon – Förlåt

Enchanté – Trevligt att mötas

Je t’aime – Jag älskar dig

S’il vous plaît – Snälla

Je ne comprend pas – Jag förstår inte

Je ne sais pas – Jag vet inte

Je suis désolé – Jag är ledsen för din skull

Comment t’appelle tu? – Vad heter du?

Au revoir! – Hejdå

Kommentera

