Första veckan/skolveckan

Jag har varit hos min värdfamilj nu i nästan exakt en vecka. Det har hänt väldigt mycket, mest med skolan, men jag har till exempel också blivit mer van att bo med två små barn i ett och samma hus. Även om de två kan vara lite irriterande ibland är de otroligt söta vilket väger upp. Samtidigt har jag världens skönaste värdföräldrar, en värdpappa och en värdmamma. Pappan som skulle antagligen kunna hålla en föreläsning för mig om varje liten grej jag har i skolan som har med juridik att göra (vilket han studerar). Och Mamman som har en lika stor kärlek för choklad som jag har och kikar förbi mitt rum varje kväll och frågar om jag vill ha lite.

Nu till skolan: mina dagar börjar vanligtvis 06:15 då väckarklockan ringer. De dagar jag går upp så pass tidigt börjar min skola först kl. 8, men vad kan man göra åt livet på landet med bussar m.m? Första skoldagen började dock med att jag fick träffa självaste rektorn av skolan som minst innehåller mer än 1000 elever. Efter det fick jag se mitt schema och välja lite kurser. En liten rundtur i området fick jag också och sedan gick det rakt in i klassrummet.

Där jag ungefär fattade ingenting. Jag hade läst franska i 5 år i Sverige, men ingen undervisning av något slag kunde ha förberett mig inför det här. Okej, det här är kanske lite överdrivet, men i början förstod jag verkligen inte ett ord de sa under lektionen. Numera har det gått mycket bättre, jag kan förstå enstaka ord och med det gissa mig fram till vad de pratar om. Jag tänkte göra ett inlägg lite senare om mitt schema och olika lektioner jag har. Då blir det faktiskt också lite intressantare då jag kommer förstå lite mer om några veckor. Idag ser alla lektioner ganska lika ut. Jag sätter mig ner, förstår nästan inget, är tyst hela lektionen och försöker förstå, någon gång under lektionen inser läraren att jag inte förstår vilket leder till att hen kommer och prata med mig vid lektionens slut (eller så går jag fram till hen och frågar om jag har missat något som vi ska fixa till nästa lektion) och frågor om jag har förstått och jag svarar: Nej. Så ni får hålla ut lite till.

Människorna i skolan är snälla, jag behöver oftast inte ens säga till om jag behöver hjälp, någon har redan sett att jag bara ser massa frågetecken framför mig och de förklarar för mig så gott de kan. De flesta här är inte så bra på engelska, visst man hittar ensräka personer som man kan prata med men jag tror de flesta är rädda för att prata med mig då jag fortfarande mest kommunicerar på engelska och de är för generade då de inte är så bra på engelska. Det är dock också förvånansvärd många som har haft tyska sedan de har varit 3 år gammal. Då jag bor vid gränsen av Tyskland är detta nog ganska vanligt här, men det förvånade mig ändå.

Idag gjorde jag lite shopping i Strasbourg (se de sista tre bilder), vilket har resulterat till ett par nya skor, jätte billiga böcker (nästan bara klassiker) på franska och lite kläder. Det jag annars gör om dagarna under skolveckan är att vara med värdfamiljen, springa och göra läxor. Min organisation har också hört av sig lite och frågat hur det går och jag ska nog svara de nu efter jag är klar med det här, det blir dock inte så utförligt som här. À bientôt!

Processed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 preset

Kommentera

