Min skola – Lycée Henri Meck

Så i samband med att jag fick min placering hos min värdfamilj blev jag även tilldelat en skola. Lycée Henri Meck är en kort bit med bussen ifrån där jag bor. Tyvärr ligger det inte i Strasbourg utan lite utanför. Först trodde jag att byggnaden var ganska trist men det verkar som det bara ser ut som ett betongblock från utifrån. Från innegården ser det rätt okej ut. Ni får två bilder nedanför: en av skolan och en av sporthallen.

I fransk skola har liknande svensk sådan olika linjer man kan välja. Olika skolor erbjuder olika linjer. Min skola i Frankrike erbjuder de tre största linjer: S (Vetenskapligt), L (Litteratur) och ES (Ekonomi och Samhäll) men även vissa linjer som är mer yrkesförberedande. Jag har kollat omkring lite på skolans websida och de har flera olika saker man kan välja att göra utöver det som ingår i linjerna så som teater, ”filmkonst” och olika språk. Sedan finns det även olika idrottsgrupper via skolan. En slags ”Cross”-träning (Ingen aning vad det innebär), Volleyboll och Badminton.

Vi får se hur det blir där. Jag är dock otroligt taggad. Min första skoldag kommer antagligen vara runt den 5 september så jag måste vänta lite till. Det är lite komisk för mig. Alla räknar ner dagarna tills skolan börjar igen med ångest i tanken medans jag har aldrig varit lika taggad. Just nu är det 32 dagar kvar tills Frankrike!

 

Kommentera

