Varför Frankrike?

Idag är det exakt 109 dagar kvar tills jag åker till Frankrike och jag tänkte berätta lite varför jag just valde Frankrike.

De flesta som åker på utbytesår åker ju till USA men jag såg inte verkligen något intressant med det. Det hela började nog i mina ända med att min syster började åka till Taizé (ett stort läger där många kristna församlingen möts på läger) när hon var runt 16 år gammal. Jag ville följa med men då var jag för liten. Några år senare valde min syster att ta ett sabbatsår efter hennes motsvarige gymnasium i Tyskland och åka till Frankrike. Jag var kanske 8 år gammal då och ville såklart följa med men igen fick jag inte göra det…

Då jag alltid har varit för liten för att åka dit har Frankrike haft en betydelse för mig att jag ska åka dit när jag blir stor och kan gå på äventyr själv.

När jag åkte dit före ett år sedan på semester började jag verkligen gilla det. Det var varmt, maten var god och människorna var öppen och vänliga. Samtidigt har det gått bra i franskan även om jag tyckte att det var så ovant att lära sig ett språk genom att plugga glosor och grammatik. Jag har nog alltid gillat att lära mig språk men verkligen inte på det här tråkiga sättet.

Så när jag bestämde mig i höst att åka som utbytesstudent visste jag redan i början vart jag egentligen ville åka även om jag i början var öppen för andra förslag. Tipset jag kan ge är att du, om du nu står framför ditt val mellan olika länder, borde lyssna på magkänslan och göra din egen grej om det nu är USA eller något annat land!

Fil 000

3 reaktioner på ”Varför Frankrike?

Kommentera

